24-25 listopada 2021 r. odbył się 3. Kongres Nowoczesnej Dystrybucji, wydarzenie skupiające kadrę zarządzającą sektorów handlu, przetwórstwa i dystrybucji. Podczas tegorocznej edycji Kongresu, zrealizowanej w The Westin Warsaw Hotel oraz w formie online, 421 uczestników wysłuchało wystąpień przedstawicieli rządu oraz prezentacji i debat z udziałem prezesów międzynarodowych koncernów handlowych i FMCG, firm technologicznych oraz ekspertów rynku. Polskie Towarzystwo Logistyczne objęło wydarzenie Patronatem Honorowym.

Uroczystego otwarcia konferencji dokonała Renata Juszkiewicz, Prezes Zarządu Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Następnie uczestnicy wysłuchali wystąpień gości honorowych: Tadeusza Kościńskiego, Ministra Finansów oraz Tomasza Chróstnego, Prezesa UOKiK. Minister Kościński zwrócił uwagę na znaczenie sektora handlowego w gospodarce kraju oraz podkreślił istotę dialogu przedstawicieli administracji publicznej  z liderami branży retail.

Prezes Juszkiewicz odczytała również list Premiera Mateusza Morawieckiego, w którym napisał do uczestników Kongresu:

"Pandemia sprawiła, że coraz więcej firm musiało zmienić diametralnie swoje spojrzenie na handel i postawić na e-commerce. Ten ostatni jak nigdy dotąd przyciągnął nowych klientów i objął wiele branż, opornych w przeszłości na cyfrową transformację. To, co było do tej pory wyborem, musiało dla wielu stać się koniecznością; często czynnikiem decydującym o biznesowym być albo nie być. Dziś możemy być dumni z faktu, że polski rynek e-commerce należy do najszybciej rozwijających się na naszym kontynencie. Od czasu pandemii nowe technologie towarzyszą nam również w zakupach stacjonarnych. Na szeroką skalę testowane są rozwiązania zbliżające nas do handlu 4.0 (...). To co szczególnie dla nas ważne wszystkie nowoczesne rozwiązania w branży handlowej  przekładają się również na coraz wyższy poziom technologiczny polskiej gospodarki, pobudzając do rozwoju inne sektory."

Keynote Speech "Race to Zero in Retail – czy przy niskich marżach jest miejsce na zmianę?" wygłosił Mirosław Proppé, Prezes Zarządu, WWF Poland. Zaakcentował on kierunki postępowania w branży retail, które pozwolą ukształtować pozytywny wpływ na środowisko oraz wskazał obszary branży, którym należy poświęcić szczególną uwagę, aby uzyskać przyjazny dla środowiska efekt. Podczas panelu inauguracyjnego eksperci dyskutowali na temat przyszłości sektora handlowego w kontekście najważniejszych wyzwań, przede wszystkim zmian zachodzących w czasie pandemii oraz inflacji. W debacie udział wzięli:
●    Tadeusz Kościński, Minister Finansów
●    prof. Konrad Raczkowski
●    Renata Juszkiewicz, Prezes Zarządu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji
●    Włodzimierz Wlaźlak, Prezes Zarządu, Lidl Polska
●    Andrzej Skubiszewski, Prezes Zarządu, JTI Polska
Dyskusję moderował Karol Tokarczyk, Analityk Gospodarczy, Polityka Insight.

Kolejne debaty oscylowały wokół tematów związanych z innowacjami, wpływem technologii na rozwój sektora oraz trendów w rozwoju e-commerce. W ramach Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji odbyła się premiera nowego produktu Saule Technologies, Perovskite Electronic Shelf Label (PESL), oraz towarzysząca jej konferencja prasowa.

Blok poświęcony Consumer Journey skupiony został na potrzebach i zmieniających się oczekiwaniach klientów. Eksperci poruszyli także kwestie dotyczące nowoczesnego handlu w dobie cyfrowych i mobilnych konsumentów. Omówione zostały trendy sprzedażowe 2022 – strategie i narzędzia wsparcia sprzedaży i promocji.

Drugi dzień wydarzenia rozpoczęto od zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem i dążeniem do neutralności klimatycznej – zieloną przyszłością sektora handlowego. Eksperci przeanalizowali następnie trendy i rozwiązania kanałów dystrybucji oraz proces akceleracji zmian w logistyce. Nie zabrakło wątku dotyczącego wyzwań, cyfryzacji i wykorzystania nowych technologii w zakresie logistyki. Kongres zakończony został debatą poświęconą kwestiom pracowniczym i rynkowi pracy w polskim handlu.

Organizatorami  Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji są Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Fundacja Nowoczesnej Dystrybucji oraz MMC Polska. Więcej na https://dystrybucja.pl/.

Back to top